Ринок лізингу починає відновлюватись, ми спостерігаємо, як усе більше клієнтів цікавляться отриманням нових автомобілів. Як правило, багато великих корпоративних компаній проводять оновлення своїх автопарків через 4-5 років. Але під впливом подій, пов’язаних з пандемією, а потім – з війною, вони змушені були продовжити дію лізингових угод. Анастасія Мироненко, яка керує відділом регіональних продажів Avis Україна, розповідає, у якому стані знаходиться ринок лізингу на території України та окреслює його перспективи станом на травень 2023 року.
Якщо порівнювати з 2022 роком, коли багато компаній призупинили або обмежили свою діяльність, поточний рік відзначається відновленням фінансування автолізингу. Лізингові компанії, за виключенням хіба що однієї-двох, не купували нові автомобілі в минулому році. Попри важкі обставини, AVIS Україна не обмежила своєї діяльності і продовжила фінансувати нові угоди. Кілька днів від початку військової агресії у нас пішло на релокацію центрального офісу на захід країни, але вже через тиждень ми змогли відновити надання послуг. Ми продовжили видавати автомобілі клієнтам. Вдалося також профінансувати отримання ними автомобілів згідно з усіма укладеними договорами. Виключення складали випадки, коли самі клієнти відмовились від лізингу авто. Минулого року план з постачання автомобілів наша компанія виконала майже на 70%.
Якщо порівнювати з кредитуванням, яке наразі майже не функціонує, послуги з лізингу продовжують надаватися. Фінансування здійснюється лізинговими компаніями, афілійованими з банківськими установами, установами, які мають можливість виділяти кошти материнських компаній або змогли продовжити вкладати в лізинг і власні кошти, і залучені з банківського сектору, як це вдалося зробити нашій компанії AVIS Україна. Зважаючи на те, що попри складну економічну ситуацію нами продовжувалося виконання всіх своїх фінансових зобов’язань, банками-партнерами в минулому році для нас не закривалися кредитні лінії, хоча вони й могли скористатися законною можливістю відтермінувати платежі.
Практично всі компанії, які займалися лізинговою діяльністю, стикнулися з проблемою дострокового повернення автомобілів на початку військової агресії через невизначеність ситуації в Україні. Але вже з осені дехто з наших клієнтів, які перед цим повертали автомобілі, почали знову укладати угоди. Відбулося також розширення нашої клієнтської бази на 5% завдяки клієнтам, змушеним звернутися до нас через неспроможність їхнього основного партнера профінансувати чинні лізингові договори. А ми мали стале фінансування і були готові надавати послуги новим клієнтам.
На сьогодні 99% лізингових угод у нас укладені з юридичними особами, але торік ми відкрили проєкт оперативного лізингу AVIS MAX, яким можуть скористатися фізичні особи. Ми будемо раді зростанню обсягів лізингових угод з цією категорією клієнтів.
Склад автопарків старішає, автомобілі необхідно замінювати, тому ми спостерігаємо нарощування відкладеного попиту. Наразі відбуваються тендери, націлені на заміну великих автопарків. Що стосується нашої компанії, то в минулому році ми надали підтримку своїм клієнтам, залучили нових, відкрили проєкт організації лізингу фізичним особам, завершили рік з прибутком. AVIS Україна розглядає амбітні плани розвитку в майбутньому. Наші інвестори впевнені в майбутньому України та сподіваються на невпинний розвиток нашої компанії після досягнення Перемоги.
Всі лізингові компанії вимушені були списати вартість автомобілів, які були вилучені під час війни. У деяких компаній через це є великі збитки, але до банкрутства не дійшло. Незважаючи на те, що ми також мали списати частину активів, AVIS Україна завершила рік з прибутком, більшим ніж у всіх конкурентів.
Через пандемію та дефіцит напівпровідників скоротилося виробництво автомобілів, війна додала проблем з логістикою, тому є певний дефіцит, а ціни на всі автомобілі зросли. Зросли також ставки фінансування, тому вартість лізингу для клієнтів збільшилася. Щодо вимог до клієнтів – наша компанія не змінювала умови надання послуг, ми не вимагаємо додаткових гарантій порівняно з умовами, які діяли до війни. Але на ринку є випадки, коли інші лізингові компанії посилили вимоги до клієнтів та до параметрів лізингових угод.